Bierstadt.org, welcome & enjoy!
|
|
|
fredrik westin
Fredric Westin, född den 22 september 1782 i Stockholm, död 13 maj 1862 i Stockholm, historie- och porträttmålare.
Westin hade varit elev hos Lorens Pasch d.y. och Louis Masreliez på Konstakademien. Sedan han 1808 blivit kallad till akademiens agr?? och förordnad till konduktör vid kungliga museet blev han 1812 invald i Konstakademiens styrelse. Han blev 1815 vice professor och 1816 professor vid Konstakademien. Där var han också 1828-1840 direktör. 1843 utnämndes han till hovintendent.
Till hans tidigare skede och till hans främsta alster hör "Dagens stunder", fyra dörrstycken i Karl Johans sängkammare på Rosersbergs slott med antikiserande figurer: Aurora som strör blommor över jorden, Apollon med sitt fyrspann, Diana följd av Aftonrodnaden samt Natten med sitt stjärnströdda dok (1812-13). På Säfstaholms slott finns "De fyra årstiderna presiderade av jordens gudinna" (1843), på Rosendals slott "Hebe med örnen" (1832) och "Flora bekransande Linn??s byst" (1843) och vid Stockholms universitet "Musiken, föreställd av en grupp unga flickor". Han målade också kompositioner ur den svenska historien ("Olof Skötkonungs dop", "Lutherska lärans antagande").
Westin målade en stor mängd porträtt då han under Karl XIV Johans tid var konstnären på modet. Som porträttmålare var han dock inte enhälligt uppskattad. En kritiker som Silverstolpe beklagade 1809 att en konstnär som "äger så mycken färdighet till stöd för sitt sökande av idealet" sysselsatte sig med en konst av så lågt värde och hoppades att han "måtte återvända från den platta verkliga världen till den poetiska." Hammarsköld menade 1818 att av de svenska konstnärerna var det Westin som hade de ringaste anlagen för porträttmålning. Scholander kallade hans porträtt för "vaxgubbar". Andra hade lovord att fälla över Westins porträtt. Gerss ansåg att Westins porträtt hade likhet och behag i uttrycket, enkelhet i ställning och klädsel, urval av natur i formerna och säkerhet och sanning i utförandet. Wennberg kallade honom "den förste svenske tecknarens Lorenz Paschs så värdige fosterson".
Under Karl XIV Johans tid målade han rad porträtt på kungafamiljen. 1824 målade han en populär allegori över kronprinsessan Josefinas ankomst till Sverige, där Saga i gul och blå dräkt sitter på marken framför en runsten och blickar upp mot skyn där kronprinsessan i röd och vit dräkt svävar ned på en molntapp omgiven av tre amoriner. 1838 målade han Karl XIV Johan till häst på Ladugårdsgärdet hälsande med den trekantiga hatten.
Efter att Sandbergs altartavla för Sankt Jacobs kyrka hade underkänts vände sig de ansvariga till Westin med uppdraget att måla en altartavla. Målningen, "Kristi förklaring" var klar 1828 och resultatet blev både hyllat och kritiserat. Andra altartavlor av Westin finns i Kungsholms kyrka ("Kristi uppståndelse", 1825), Åbo domkyrka ("Kristi förklaring", 1836), Uddevalla kyrka ("Kristus välsignar barnen") samt Carl Gustafs kyrka ("Kristi begravning", 1832). Related Paintings of fredrik westin :. | Rest on the Flight to Egypt (mk08) | Pan and Syrinx | Lisa with Parasol | Teller mit Zitronen, Korb mit Orangen und Tasse mit Rose | Cook in front of the Stove | Related Artists: Francis NicholsonEnglish Painter, 1753-1844
English painter. After studying with a local artist in Scarborough, Nicholson began his career in his native Pickering, producing sporting pictures and portraits for Yorkshire patrons. In the mid-1780s a sideline in portraits of country houses led him to concentrate on landscapes in watercolour. From 1789 he contributed views of Yorkshire and Scotland to exhibitions at the Royal Academy. He also supplied topographical views for the Copper Plate Magazine. Although his market increasingly became London-based, Nicholson continued to live in Yorkshire (at Whitby, Knaresborough and Ripon), only moving to London c. 1803. Alfred Dedreux1810-1860,French painter and draughtsman. His father was the architect Pierre-Anne Dedreux (1788-1849); Alfred's sister, Louise-Marie Becq de Fouqui?res (1825-92), was also an artist. His uncle, Pierre-Joseph Dedreux-Dorcy (1789-1874), a painter and intimate friend of Gericault, took Dedreux frequently to the atelier of Gericault whose choice of subjects, especially horses, had a lasting influence on him. During the 1820s he studied with L?on Cogniet, although his early style was more influenced by the work of Stubbs, Morland, Constable and Landseer, exposure to which probably came through Gericault and the painter Eugene Lami who lived in London in the mid-1820s. J.L.ClarkBritish 19th c
|
|
|
|
|
|
|
|
All the Albert Bierstadt's Oil Paintings
Supported by oil paintings and picture frames
Copyright Reserved
|